Geconfronteerd met een acuut tekort aan vaardigheden, moeten Europese bedrijven verder kijken dan de traditionele talentencentra

LONDEN, 25 April 2022 — Volgens Forrester (Nasdaq: FORR) zijn drie steden in Scandinavië: Helsinki, Stockholm en Kopenhagen de belangrijkste Europese hotspots voor bedrijven om hoogopgeleid talent te werven. Tot de top 10 van steden behoren ook Berlijn, Hamburg, Oslo, München, Wenen, Zürich en Amsterdam. Londen, vaak bekend als Europa’s techcentrum, stond op de 19e plaats – grotendeels als gevolg van strenge immigratieregels na de Brexit.

In een nieuw rapport, ‘Navigating The Leading Skill Clusters Across Europe‘, rangschikt Forrester 50 steden om tech- en bedrijfsleiders te helpen bepalen waar ze de vaardigheden kunnen vinden die nodig zijn voor de toekomst. De focus op inspanningen voor digitale transformatie, een vergrijzende bevolking, toenemende automatisering en aanhoudende pandemiegerelateerde verstoringen hebben geleid tot een vaardigheidskloof in Europa. Om duurzame groei te stimuleren en zich voor te bereiden op de toekomst van werk, hebben Europese bedrijven vaardigheden nodig, waaronder digitale en technologische bekwaamheid, kritisch denken en veerkracht.

De belangrijkste bevindingen zijn onder meer:

• Europa’s heterogene vaardighedenlandschap wordt geleid door het noorden en westen. Topsteden als Helsinki en Berlijn bieden een hoogopgeleid en divers personeelsbestand met bovengemiddelde taalvaardigheden en een bedrijfsvriendelijk regelgevend kader.
  • Regelgevende hindernissen na de Brexit zorgen ervoor dat steden in het VK niet worden gerangschikt als een toonaangevend vaardighedencluster in Europa. Na de Brexit is de roulatie van werknemers in het VK beperkt, waardoor Londen, Manchester en Birmingham op de ranglijst dalen.
  • Weten waar Europa’s toptalent zich bevindt, helpt bedrijven zich voor te bereiden op hybride werk en “anywhere work”. Forrester verwacht dat 30-40% van de werknemers zal werken in “anywhere work”. Bedrijfsleiders hebben daarom werknemers nodig die over de vaardigheden beschikken die nodig zijn om te slagen in hybride werkomgevingen.
  • Werknemers moeten worden aangenomen op basis van hun vermogen en verlangen om te leren. Werkgevers zouden moeten overwegen om werknemers in dienst te nemen op basis van hun potentieel in plaats van alleen bestaande vaardigheden. De topcompetentieclusters bieden de hoogste basis aan gemotiveerde medewerkers.

“De focus op groene en digitale revolutie in combinatie met de sociaal-economische veranderingen hebben geleid tot een merkbare vaardigheidskloof in Europa, die de groei van bedrijven kan belemmeren”, aldus Dan Bieler, hoofdanalist bij Forrester. “Om zich voor te bereiden op de toekomst van werk, moeten Europese bedrijven talent aannemen dat kundig is in zowel technische als sociale vaardigheden. De Scandinavische regio barst van precies dit soort talent. Door talent te rekruteren uit opkomende centra zoals Scandinavië, kunnen Europese bedrijven hun inspanningen op het gebied van digitale transformatie versnellen en de bedrijfsgroei op de lange termijn stimuleren.”

Bronnen